۱۳۸۷ مهر ۳۰, سه‌شنبه

GSM چیست؟

مطالب گنجانده شده:
1. GSM Introduction
2. GSM Network Structure
3. GSM Radio channel
4. GSM Operation

لطفا برای دریافت فایل ها در قالب powerpoint و به صورت zip اینجا را کلیک کنید.

سیگنالینگ چیست؟

سیگنالینگ یعنی مبادله اطلاعات بین اجزاء یک شبکه جهت انتقال ترافیک، نگهداری ارتباط و ارائه سرویس ها. قوانین حاکم بر انتقال اطلاعات پروتکل نامیده می شوند. پروتکل های زیادی تاکنون مطرح شده اند که SS7 مهمترین بوده و بیشتر از سایر پروتکل ها استفاده می شود. . .

لطفا برای دریافت فایل در قالب powerpoint و به صورت zip اینجا را کلیک کنید.

بررسی شبکه ارتباط سیار ایران

شبـكه ارتباطـات سيار در سال 1373با ظرفيت 000/10 شماره جهت پوشش شهر تهـران پیاده سازی گردید.
با توجه به قابليت انعطاف پذیری و کاربرد هاي فراوان به سرعت بعنوان یک وسيله مخابراتي بسيار موثر، مورد توجه مردم قرار گرفت لذا توسعه شبکه موبایل سریعا آغاز گردید و در يـك دوره 10 سالـه افـزايشی معــادل 710 برابرمحقق گـرديد كه در قيـاس با رشد جهـاني هنوز بسيـار اندک است
بر مبنای بـرنامه چـهارم توسعه کشور، ظرفیت شبکه موبایل بايد به 40 مـيليون شماره افزايش يابد. . .

لطفا برای دریافت فایل در قالب powerpoint و به صورت zip اینجا را کلیک کنید.

هفت مشکل امنیتی مهم شبکه های بی سیم 802.11

موفقیت حیرت انگیز 802.11 به علت توسعه «اترنت بی سیم» است. همچنانکه 802.11 به ترقی خود ادامه می دهد، تفاوت هایش با اترنت بیشتر مشخص می شود. بیشتر این تفاوت ها به دلیل نا آشنایی نسبی بسیاری از مدیران شبکه با لایه فیزیکی فرکانس رادیویی است. در حالیکه همه مدیران شبکه باید درک پایه ای از لینک رادیویی داشته باشند، تعدادی از ابزارها برای کمک به آنها به خدمت گرفته می شوند. آنالایزرهای (تحلیل کننده ) شبکه های بی سیم برای مدت ها ابزاری لازم برای مهندسان شبکه در اشکال زدایی و تحلیل پروتکل بوده اند. بسیاری از آنالایزرها بعضی کارکردهای امنیتی را نیز اضافه کرده اند که به آنها اجازه کار با عملکردهای بازرسی امنیتی را نیز می دهد. . .

WIMAX


(Worldwide Intero Perability for Microwave Access)

Wimax یک سیستم ارتباط دیجیتالی بدون سیم است (به IEEE 802.16 نیز معروف است)، که هدفش بی سیم بودن «شبکه های مناطق شهری» (metropolitan area networks) است. Eimax می تواند دسترسی بی سیم به باند عریض (Broudband wireless access) را برای ایستگاه های ثابت تا 30 مایل (50 کیلومتر) و برای ایستگاه های موبایل تا 10 مایل (15-5 کیلومتر) تامین کند. در مقابل استاندارد بی سیم شبکه ی محلی Wifi 802.11 در بیشتر حالات فقط در حد 300 – 100 پا ( 100-30 متر) است. به وسیله ی Wimax ، مشابه Wifi سرعت تبادل داده به راحتی پشتیبانی می شود، اما قضیه ی تداخل کمتر شده است. Wimax هم روی فرکانسهای مجاز و هم روی فرکانسهای غیر مجاز کار می کند تا برای متصدیان بی سیم یک محیط منظم و قابل مدیریت و همچنین یک مدل اقتصادی ماندگار را تامین کند. . .

لطفا برای دریافت کامل متن اینجا را کلیک کنید.

شبکه های سنسور(حسگر)

معرفی شبکه حسگر:
شبكه حسگر/كارانداز (حس/كار) شبكه اي است متشكل از تعداد زيادي گره كوچك. در هر گره تعدادي حسگر و/يا كارانداز وجود دارد. شبكه حس/كار بشدت با محيط فيزيكي تعامل دارد. از طريق حسگرها اطلاعات محيط را گرفته و از طريق كار انداز ها واكنش نشان مي دهد. ارتباط بين گره ها بصورت بي سيم است. هرگره بطور مستقل و بدون دخالت انسان کار میکند و نوعا از لحاظ فيزيكي بسيار كوچك است ودارای محدودیت هایی در قدرت پردازش, ظرفيت حافظه, منبع تغذيه, ... میباشد. اين محدوديت ها مشكلاتي را بوجود مي آورد كه منشأ بسياري از مباحث پژوهشي مطرح در اين زمينه است. اين شبكه از پشته پروتكلي شبكه هاي سنتي پيروي مي كند ولي بخاطر محدودیت ها و تفاوتهاي وابسته به كاربرد, پروتكل ها بايد باز نويسي شوند. اين مقاله ضمن معرفي شبكة حس/كار و شرح ويژگيها, محدوديت ها, كاربردها, ايده ها و چالش ها, به طرح موضوعات پژوهشي در اين زمينه مي پردازد. . .

لطفا برای دریافت کامل متن اینجا را کلیک کنید.

مروری بر روترها

فهرست مطالب
1- روتر چیست؟
2- بهینه سازی مسائل ریاضی به روش مورچه ها (Aco) (Ant Colony Opimization)
3- تاریخچه مسیریاب های سخت افزاری
4- آشنایی با مفهوم روتینگ
5- آشنایی اولیه با روتر
6- آشنایی با عناصر داخلی روتر
7- آشنایی با اینترفیس های روتر
8- راه اندازی اولیه روتر

برای دریافت کامل متن ایتجا را کلیک کنید.

GSM

دو فایل PDF درباره GSM و مزایای استفاده از آن که به صورت zip از لینک زیر قابل دانلود می باشد.
لطفا برای دریافت فایل ها اینجا را کلیک کنید.

GPRS


GPRS یا همان General Packet Redio Service یک لایه Packet-Switched به شبکه GSM موجود موبایل شما اضافه می کند. برای استفاده از این تکنولوژی، شما باید PDA یا موبایلی داشته باشید که GPRS را پشتیبانی کند و به شرکتی که توانایی ارایه سرویس GPRS را دارد، دسترسی داشته باشید.

لطفا برای دریافت متن کامل اینجا را کلیک کنید.


TCP\IP


یکی از مهمترين پروتکل های استفاده شده در شبکه های کامپيوتری است . اينترنت بعنوان بزرگترين شبکه موجود ، از پروتکل فوق بمنظور ارتباط دستگاه های متفاوت استفاده می نمايد. پروتکل ، مجموعه قوانين لازم بمنظور قانونمند نمودن نحوه ارتباطات در شبکه های کامپيوتری است .در مجموعه مقالاتی که ارائه خواهد شد به بررسی اين پروتکل خواهيم پرداخت . در اين بخش مواردی همچون : فرآيند انتقال اطلاعات ، معرفی و تشريح لايه های پروتکل TCP/IP و نحوه استفاده از سوکت برای ايجاد تمايز در ارتباطات ، تشريح می گردد.
لطفا برای دریافت متن کامل اینجا را کلیک کنید.


روتر و انواع آن و ویژگی ها

استفاده از روترها در شبکه به امرى متداول تبديل شده است . يکى از دلايل مهم گسترش استفاده از روتر ، ضرورت اتصال يک شبکه به چندين شبکه ديگر ( اينترنت و يا ساير سايت ها ى از راه دور ) در عصر حاضر است . نام در نظر گرفته شده براى روترها ، متناسب با کارى است که آنان انجام مى دهند : " ارسال داده از يک شبکه به شبکه اى ديگر " . مثلا" در صورتى که يک شرکت داراى شعبه اى در تهران و يک دفتر ديگر در اهواز باشد ، به منظور اتصال آنان به يکديگر مى توان از يک خط leased ( اختصاصى ) که به هر يک از روترهاى موجود در دفاتر متصل مى گردد ، استفاده نمود . بدين ترتيب ، هر گونه ترافيکى که لازم است از يک سايت به سايت ديگر انجام شود از طريق روتر محقق شده و تمامى ترافيک هاى غيرضرورى ديگر فيلتر و در پهناى باند و هزينه هاى مربوطه ، صرفه جوئى مى گردد .
لطفا برای دریافت متن کامل اینجا را کلیک کنید.

شبکه های محلی بی سیم

این مقاله درباره شبکه های محلی بی سیم ارائه شده است.

اشعه مادون قرمز

مادون در لغت به معناي زير دست و قرمز به معناي هر چه به رنگ خون باشد، است. پس ميتوان گفت كه مادون قرمز اشعه بسيار ريز و قرمز رنگ است.

مقدمه:
كشف هرسل اولن گام در ايجاد پديده‌اي كه ما آن را طيف الكترومغناطيسي ميناميم. نور مرئي و پرتوهاي مادون قرمز دو نمونه اشكال فراواني از انرژي هستند كه توسط تمام اجسام موجود در زمين و اجرام آسماني تابانده ميشوند. مادون قرمز در طيف الكترومغناطيسي داراي محدوده طول موجي بين 0.78 تا 1000 ميكرو متر است. تنها با مطالعه اين تشعشعات است كه ميتوانيم اجرام آسماني را تشخيص و تميز دهيم و تصويري كامل از چگونگي ايجاد جهان و تغييرات آن بدست آوريم. در سال 1800 سر ويليام هرشل يك نمونه نامرئي از تشعشعات را كشف كرد كه اين نمونه دقيقا زير بخش قرمز طيف مرئي قرار داشت. او اين شكل از تشعشعات را مادون قرمز ناميد.
لطفا برای دریافت متن کامل اینجا را کلیک کنید.

هاب

هاب از جمله تجهيزات سخت افزارى است که از آن به منظور برپاسازى شبکه هاى کامپيوترى استفاده مى شود . گرچه در اکثر شبکه هاى
که امروزه ايجاد مى گردد از سوئيچ در مقابل هاب استفاده مى گردد، ولى ما همچنان شاهد استفاده از اين نوع تجهيزات سخت افزارى در شبکه هاى متعددى مى باشيم .
لطفا برای دریافت متن کامل اینجا را کلیک کنید.

فیبر نوری چیست و چگونه کار می‌کند؟


هرجا که صحبت از سیستم های جدید مخابراتی، سیستم های تلویزیون کابلی و اینترنت باشد، در مورد فیبر نوری هم چیزهایی می‌شنوید.
فیبرنوری چیست؟
فیبرهای نوری رشته های بلند و نازکی از شیشه بسیار خالصند که ضخامتی در حدود قطر موی انسان دارند. آنها در بسته هایی بنام کابل‌های نوری کنار هم قرار داده می‌شوند و برای انتقال سیگنال‌های نوری در فواصل دور مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنها همچنین برای عکسبرداری پزشکی و معاینه های فنی در مهندسی مکانیک استفاده می‌شود.

لطفا برای دریافت متن کامل اینجا را کلیک کنید.

فیبر نوری Fiber Optic

فیبر نوری یکی از محیط های انتقال داده با سرعت بالا است . از فیبر نوری در موارد متفاوتی نظیر: شبکه های تلفن شهری و بین شهری ، شبکه های کامپیوتری و اینترنت استفاده می گردد. فیبرنوری رشته ای از تارهای شیشه ای بوده که هر یک از تارها دارای ضخامتی معادل تار موی انسان را داشته و از آنان برای انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی استفاده می شود.

لطفا برای دریافت متن کامل اینجا را کلیک کنید.

شبکه اترنت (ETHERNET)

مقدمه:در سال 1973 پژوهشگري با نام " Metcalfe" در مرکز تحقيقات شرکت زيراکس، اولين شبکه اترنت را بوجود آورد. هدف وي ارتباط کامپيوتر به يک چاپگر بود. وي روشي فيزيکي بمنظور کابل کشي بين دستگاههاي متصل بهم در اترنت ارائه نمود. اترنت در مدت زمان کوتاهي بعنوان يکي از تکنولوژي هاي رايج براي برپاسازي شبکه در سطح دنيا مطرح گرديد. همزمان با پيشرفت هاي مهم در زمينه شبکه هاي کامپيوتري ، تجهيزات و دستگاه هاي مربوطه، شبکه هاي اترنت نيز همگام با تحولات فوق شده و قابليت هاي متفاوتي را در بطن خود ايجاد نمود. با توجه به تغييرات و اصلاحات انجام شده در شبکه هاي اترنت ،عملکرد و نحوه کار آنان نسبت به شبکه هاي اوليه تفاوت چنداني نکرده است . در اترنت اوليه، ارتباط تمام دستگاه هاي موجود در شبکه از طريق يک کابل انجام مي گرفت که توسط تمام دستگاهها به اشتراک گذاشته مي گرديد. پس از اتصال يک دستگاه به کابل مشترک ، مي بايست پتانسيل هاي لازم بمنظور ايجاد ارتباط با ساير دستگاههاي مربوطه نيز در بطن دستگاه وجود داشته باشد (کارت شبکه ) . بدين ترتيب امکان گسترش شبکه بمنظور استفاده از دستگاههاي چديد براحتي انجام و نيازي به اعمال تغييرات بر روي دستگاههاي موجود در شبکه نخواهد بود. اترنت يک تکنولوژي محلي (LAN) است. اکثر شبکه هاي اوليه در حد و اندازه يک ساختمان بوده و دستگاهها نزديک به هم بودند. دستگاههاي موجود بر روي يک شبکه اترنت صرفا" قادر به استفاده از چند صد متر کابل بيشترنبودند.اخيرا" با توجه به توسعه امکانات مخابراتي و محيط انتقال، زمينه استقرار دستگاههاي موجود در يک شبکه اترنت با مسافت هاي چند کيلومترنيز فراهم شده است.

لطفا برای دریافت متن کامل اینجا را کلیک کنید.

بلوتوث


بلوتوث در حقیقت نام تجاری برای شبکه های بی سیم شخصی (PAN) است که با استاندارد IEEE 802.15.1 هم شناخته می شود. بلوتوث با استفاده از یک فرکانس برد کوتاه رادیویی (بدون نیاز به مجوز) و ایمن امکان ارتباط و تبادل اطلاعات بین دستگاه هایی چون کامپیوترهای جیبی، تلفن های همراه، کامپیوترهای شخصی و LAPTOP، چاپگرها، دوربین های دیجیتال و دستگاه های بازی کامیپویتری را فراهم می آورد.

لطفا برای دریافت متن کامل اینجا را کلیک کنید.

۱۳۸۷ مهر ۲۹, دوشنبه

VPN and Web Technology

مقاله ای نسبتا جامع درباره VPN and Web Technology که حاوی اطلاعات مفیدی می باشد،و ابتدا با تعاریف آغاز می شود و سپس به مطالب پیشرفته تری می پردازد.

شبکه های بی سیم و امنیت در شبکه

مقدمه:
از آن‌جا که شبکه‌های بی سیم، در دنیای کنونی هرچه بیشتر در حال گسترش هستند، و با توجه به ماهیت این دسته از شبکه‌ها، که بر اساس سیگنال‌های رادیویی‌اند، مهم‌ترین نکته در راه استفاده از این تکنولوژی، آگاهی از نقاط قوت و ضعف آن‌ست. نظر به لزوم آگاهی از خطرات استفاده از این شبکه‌ها، با وجود امکانات نهفته در آن‌ها که به‌مدد پیکربندی صحیح می‌توان به‌سطح قابل قبولی از بعد امنیتی دست یافت، بنا داریم در این سری از مقالات با عنوان «امنیت در شبکه های بی سیم» ضمن معرفی این شبکه‌ها با تأکید بر ابعاد امنیتی آن‌ها، به روش‌های پیکربندی صحیح که احتمال رخ‌داد حملات را کاهش می‌دهند بپردازیم.

لطفا برای دریافت متن کامل اینجا را کلیک کنید.

یک VLAN چیست؟

مقدمه:
هدف از این بحث فراهم کردن یک درک بهتر از شبکه های محلی مجازی (VLAN) و استفاده ی آنها در ساختار شبکه های قرن 21 است. در بخش های زیر یک VLAN راتعریف کرده و مزایا و معایب آنها را شرح خواهیم داد، توضیح خواهیم داد که چرا برای یک مدیر شبکه درک VLAN ها مهم بوده و راهنمایی های جامعی برای شناخت چگونگی ساخت یک دپارتمان توسط تعداد زیادی VLAN را خواهیم داد.

لطفا برای دریافت متن کامل اینجا را کلیک کنید.

شناخت سری های مختلف روتر سیسکو

در این مقاله اولین قدم سعی می کنیم به خود سیسکو بپردازیم , همچنین ببینیم یک روتر از چه بخش هایی تشکیل شده و هر بخش به چه کار می آیند . در ادامه با سری های مختلف سیسکو بیشتر آشنا می شویم.

برای دریافت نسخه MS PowerPoint به صورت zip اینجا را کلیک کنید.

نکات ایمنی و بهداشتی در استفاده از موبایل

مقاله ای بسیار جالب و مفید در ارتباط با تاثیر تلفن همراه بر روی انسان

امنیت شبکه

مقدمه:
همانطور که میدانیم زندگی روزمره انسانی، در دنیای فیزیکی غالبا با تهدیدهائی از سوی مهاجمان، متجاوزان و قانون شکنان مواجه بوده است و برنامه‌ریزان و مدیران جوامع با اتخاذ تدابیر و با بکارگیری نیروهای سازمان یافته در پی مبارزه با تهدیدهای مذکور و محافظت از جان و منافع انسانی و نهایتا ایجاد امنیت در جامعه می‌باشند.

MPLS

این فایل درباره پروتکل MPLS ارائه شده است.
برای دریافت متن کامل از لینک زیر استفاده کنید.
لطفا اینجا را کلیک کنید.

امنیت در شبکه های بی سیم

این فایل درباره امنیت در شبکه های Wireless ارائه شده است.
برای دریافت نسخه word به صورت zip از لینک زیر استفاده کنید.
لطفا برای دانلود اینجا را کلیک کنید.

VPN

مقدمه VPN در يك تعريف كوتاه شبكه‌اي از مدارهاي مجازي براي انتقال ترافيك شخصي است. در واقع پياده‌‏سازي شبكه‌ي خصوصي يك شركت يا سازمان را روي يك شبكه عمومي، VPN گويند.

شبکه های موبایل UMTS

شبکه مخابراتي مدرني همچون UMTS مي تواند طيف وسيعي از سرويسها را فراهم کند. قسمت اعظم تعاريف و مفاهيم سرويسهاي UMTS، برگرفته از سيستم GSM هستند، اما از آنجايي که پارامترهاي سرويس در GSM اغلب ثابت هستند، در UMTS اين پارامترها هر جا که لازم باشد به صورت پويا قابل تغيير هستند.

H Infrared Remote Control

ریموت کنترل مادون قرمز
این مدار برای کسانی طراحی شده که نمی خواهند برای روشن و خاموش کردن لامپها ، پنکه و سایر وسایل الکتریکی از رختخواب خارج شوند . این مدار این امکان را به این افراد می دهد تا این وسایل را از راه دور کنترل کنند . علاوه بر این قابلیت تغییر وضعیت از کنترل از راه دور به کنترل دستی و بالعکس را دارد .

سنسورهای مادون قرمز

در این پروژه با نحوه کنترل موتور DC توسط سنسورهای مادون قرمز آشنا می شوید.

Bluetooth چیست؟

این مقاله درباره بلوتوث می باشد.
برای دریافت فایل لطفا اینجا را کلیک کنید.

Router

این فایل word مقاله ای دیگر درباره روتر می باشد که از لینک زیر به صورت zip قابل دریافت می باشد.
برای دریافت فایل اینجا را کلیک کنید.

پروتکل MPLS

این فایل word درباره تعریف MPLS اهداف و مزایای طراحی آن می باشد. و از لینک زیر به صورت zip قابل دریافت می باشد.
لطفا برای دریافت فایل اینجا را کلیک کنید.

فایروال چیست؟

این فایل word درباره FireWall ارئه شده است و به صورت zip از لینک زیر قابل دریافت می باشد.
لطفا برای دریافت فایل اینجا را کلیک کنید.

روتر

این فایل word درباره Router ارائه شده است و از لینک زیر به صورت zip قابل دریافت می باشد.
لطفا برای دریافت فایل اینجا را کلیک کنید.

۱۳۸۷ مهر ۲۸, یکشنبه